moi krewni, przyjaciele i znajomi
Lipiec 03, 2025, 08:29:42 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum jest przeznaczone dla osĂłb poszukujÂących krewnych, przyjació³ i znajomych sprzed lat
 
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Arteterapia w lecznictwie otwartym i zamkniĂŞtym  (Przeczytany 9354 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
kresowiak
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 94


Zobacz profil Email
« : Kwiecień 14, 2008, 07:36:47 »

.

Szkolenie pn.  "Logo-muzyko-terapia w terapii nerwic i chorĂłb psychosomatycznych"
z cyklu "Arteterapia w lecznictwie otwartym i zamkniĂŞtym"

Generalne zadanie szkolenia:

Pomoc uczestnikom w nauczeniu siê relaksu i treningu autogennego oraz zdolnoœci sterowania sob¹ (tak¿e w sensie psychosomatycznym). Ta umiejêtnoœÌ likwiduje niepokój i lêk, przywraca spokój i odprê¿enie, a w dalszej konsekwencji budzi aktywnoœÌ i okazje do osi¹gniêÌ, a tak¿e satysfakcji z twórczego dzia³ania - umiejêtnoœci rozwi¹zywania w³asnych problemów ¿yciowych.

Uczestnicy:

Oferta jest adresowana do wszystkich osĂłb, ktĂłre sÂą zainteresowane rozwiniĂŞciem swojego warsztatu terapeutycznego , w szczegĂłlnoÂści dla wolontariuszy, pedagogĂłw, rehabilitantĂłw, psychologĂłw, lekarzy i muzykoterapeutĂłw .

ProwadzÂący szkolenie:

WÂładysÂław Pitak- jest zawodowym aktorem, pedagogiem kultury teatralnej, logopedÂą i muzykoterapeutÂą. Najpierw jako aktor, a nastĂŞpnie jako terapeuta - od poÂłowy lat 70-tych prezentowaÂł w sanatoriach koÂłobrzeskich spotkania z muzykodramÂą.

Zakres tematyczny :

I. ĂŚwiczenia relaksacyjne:
1.Transformacja energii wg Laury Huxley
2.Technika relaksacji Jacobsona
3.Technika relaksacji Colsona
4.Trening autogenny Schultza

II. przeÂżycia wyobraÂżeniowe:

1.Metoda H.Leunera - eksperymentalne katatyniczne przeÂżywanie obrazowe
2.Metoda W.Luthe'go - odreagowanie autogenne
3.Psychocybernetyka Maltza - formowanie pozytywnego obrazu siebie. 4.Medytacja wg Swabischa & Siemsa

III. aktywnoœÌ muzyczno-dramatyczna:

1.Instrumentalne dialogi - gra na instrumentarium Orffa
2.Improwizacje - ujawnianie zahamowania, biernoÂści lub agresywnoÂści,
3.Muzykowanie integracyjne - wykonywanie prostych ukÂładĂłw rytmicznych Âśpiewanie piosenek, logorytmika
4.Improwizacje na zadany temat - malarstwo dÂźwiĂŞkowe jako technika relaksacyjno-kontemplacyjna.
5.Marsze fabularne, biegi, podskoki
6.Pantomimiczne wyraÂżanie zadanych tematĂłw, np. zakazany owoc, moja matka, zwierciadÂło
7.Psychodrama i gry psychologiczne

Miejsca i terminy szkoleĂą uzgadniane sÂą z organizatorami i uczestnikami.
Koszt szkolenia weekendowego (18 godzin) dla 12-15 osĂłb = 3.000 zÂł (200-250 zÂł /osobĂŞ)
Uczestnicy otrzymujÂą certyfikaty Tow.Logos.

Nasz adres:

Towarzystwo Terapii i KsztaÂłcenia Mowy "LOGOS"
Kretomino k/Koszalina, ul. Pieczarek 4,
tel.(94) 340-60-06 ,               
600-809-254
.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 59


Zobacz profil Email
« Odpowiedz #1 : Grudzień 17, 2008, 09:27:46 »


~~~~~~~~~~~~~~~~~
.

Szkolenie pn.  "Logo-muzyko-terapia w terapii nerwic i chorĂłb psychosomatycznych"
z cyklu "Arteterapia w lecznictwie otwartym i zamkniĂŞtym"

Generalne zadanie szkolenia:

Pomoc uczestnikom w nauczeniu siê relaksu i treningu autogennego oraz zdolnoœci sterowania sob¹ (tak¿e w sensie psychosomatycznym). Ta umiejêtnoœÌ likwiduje niepokój i lêk, przywraca spokój i odprê¿enie, a w dalszej konsekwencji budzi aktywnoœÌ i okazje do osi¹gniêÌ, a tak¿e satysfakcji z twórczego dzia³ania - umiejêtnoœci rozwi¹zywania w³asnych problemów ¿yciowych.

Uczestnicy:

Oferta jest adresowana do wszystkich osĂłb, ktĂłre sÂą zainteresowane rozwiniĂŞciem swojego warsztatu terapeutycznego , w szczegĂłlnoÂści dla wolontariuszy, pedagogĂłw, rehabilitantĂłw, psychologĂłw, lekarzy i muzykoterapeutĂłw .

ProwadzÂący szkolenie:

WÂładysÂław Pitak- jest zawodowym aktorem, pedagogiem kultury teatralnej, logopedÂą i muzykoterapeutÂą. Najpierw jako aktor, a nastĂŞpnie jako terapeuta - od poÂłowy lat 70-tych prezentowaÂł w sanatoriach koÂłobrzeskich spotkania z muzykodramÂą.

Zakres tematyczny :

I. ĂŚwiczenia relaksacyjne:
1.Transformacja energii wg Laury Huxley
2.Technika relaksacji Jacobsona
3.Technika relaksacji Colsona
4.Trening autogenny Schultza

II. przeÂżycia wyobraÂżeniowe:

1.Metoda H.Leunera - eksperymentalne katatyniczne przeÂżywanie obrazowe
2.Metoda W.Luthe'go - odreagowanie autogenne
3.Psychocybernetyka Maltza - formowanie pozytywnego obrazu siebie. 4.Medytacja wg Swabischa & Siemsa

III. aktywnoœÌ muzyczno-dramatyczna:

1.Instrumentalne dialogi - gra na instrumentarium Orffa
2.Improwizacje - ujawnianie zahamowania, biernoÂści lub agresywnoÂści,
3.Muzykowanie integracyjne - wykonywanie prostych ukÂładĂłw rytmicznych Âśpiewanie piosenek, logorytmika
4.Improwizacje na zadany temat - malarstwo dÂźwiĂŞkowe jako technika relaksacyjno-kontemplacyjna.
5.Marsze fabularne, biegi, podskoki
6.Pantomimiczne wyraÂżanie zadanych tematĂłw, np. zakazany owoc, moja matka, zwierciadÂło
7.Psychodrama i gry psychologiczne

Miejsca i terminy szkoleĂą uzgadniane sÂą z organizatorami i uczestnikami.
Koszt szkolenia weekendowego (18 godzin) dla 12-15 osĂłb = 3.000 zÂł (200-250 zÂł /osobĂŞ)
Uczestnicy otrzymujÂą certyfikaty Tow.Logos.

Nasz adres:

Towarzystwo Terapii i KsztaÂłcenia Mowy "LOGOS"
Kretomino k/Koszalina, ul. Pieczarek 4,
tel.(94) 340-60-06 ,               
600-809-254
.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Zapisane
kresowiak
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 94


Zobacz profil Email
« Odpowiedz #2 : Lipiec 11, 2010, 18:31:20 »



Muzyka w pracy umysÂłowej i fizycznej





Muzyka staÂła siĂŞ towarem handlowym i zachĂŞca siĂŞ do jego zakupu stosujÂąc chwyty reklamowe przypisujÂące muzyce wrĂŞcz cudotwĂłrcze oddziaÂływanie, np. Âże muzyka Âłagodzi obyczaje.  Tymczasem obyczaje to coÂś wiĂŞcej niÂż samo zachowanie. Obyczaje to wzorce kulturowe, to nasze wychowanie. Nie wierzĂŞ, by sama muzyka mogÂła nas zmieniaĂŚ. Nie sama.




Wiadomo nie od dzisiaj, Âże muzyka moÂże  zmieniaĂŚ stan aktywnoÂści systemu nerwowego, wywoÂływaĂŚ okreÂślone zmiany w czynnoÂściach caÂłego organizmu, moÂże zmieniaĂŚ napiĂŞcie miĂŞÂśni, przyspieszaĂŚ przemianĂŞ materii, zmieniaĂŚ szybkoœÌ kr¹¿enia krwi, obniÂżaĂŚ prĂłg wraÂżliwoÂści zmys³ów, wpÂływaĂŚ na wewnĂŞtrzne wydzielanie, zmieniaĂŚ si³ê i szybkoœÌ pulsu, modyfikowaĂŚ oddychanie. To sÂą zmiany konkretne. Poza tym, muzyka moÂże wprowadzaĂŚ w ró¿ne nastroje, wzbudzaĂŚ uczucia i emocje.



ÂŻaden utwĂłr muzyczny nie nastawi jednak pozytywnie do innego czÂłowieka, jeÂżeli nie zostanie wzmocniony sÂłowem i dziaÂłaniem.

MĂłwi siĂŞ, Âże muzyka zwiĂŞksza wydajnoœÌ pracy, a nawet chĂŞĂŚ dokonywania  zakupĂłw, co skutecznie wykorzystujÂą handlowcy i menadÂżerowie. Ale zanim zaczniemy  sÂłuchaĂŚ, graĂŚ, ÂśpiewaĂŚ i taĂączyĂŚ, ktoÂś musi w nas spowodowaĂŚ powstanie wiary  w  to,  Âże wybrana muzyka zwiĂŞkszy  zakup  jakiegoÂś produktu czy usÂługi.

Odpowiednio wyszkolony pracownik musi w nas- kliencie spowodowaĂŚ powstanie  motywacji i wyznaczyĂŚ drogĂŞ dla usuniĂŞcia naszej nieufnoÂści,
niezadowolenia ze stanu ducha lub ciaÂła, albo  powstanie w nas marzenia
posiadania okreÂślonej rzeczy.



Nie zdarzyÂło mi siĂŞ spotkaĂŚ handlowca, ktĂłry umiaÂłby  wpÂływaĂŚ  na mnie  nadawanÂą w supermarkecie muzykÂą,

aby:

1)     wzbudziĂŚ we mnie  po¿¹dane emocje (uczucia, stany afektywne,
nastroje) oraz  gotowoœÌ do kontaktu  handlowego;

2)     wzbogaciĂŚ mojÂą osobowoœÌ, g³ównie poprzez doznania estetyczne,
wyrabianie  postawy twĂłrczej, pomnaÂżanie zasobu  doÂświadczeĂą
emocjonalnych i intelektualnych;

3)     pobudziĂŚ psychomotorycznie lub  zÂłagodziĂŚ napiĂŞcie  emocjonalne i
miĂŞÂśniowe;



@

NajczĂŞÂściej  obecna w naszym Âżyciu pracowniczym i klienckim jest muzyka  mÂłodzieÂżowa.

Mamy jej nadmiar wszĂŞdzie: na budowie, supermarkecie, biurze,
za ÂścianÂą wieÂżowca i za pÂłotem sÂąsiada. Charakteryzuje jÂą przede wszystkim  chaos i przypadkowoœÌ, uniemoÂżliwiajÂące  nawiÂązanie wspó³pracy pomiĂŞdzy  organizmem a dÂźwiĂŞkami.

Taka muzyka  nie jest uznawana za przydatnÂą do uzyskiwania pozytywnych  efektĂłw w pracy.

Natomiast muzykĂŞ  powaÂżnÂą tworzÂą w przewaÂżajÂącej wiĂŞkszoÂści utwory, ktĂłre ze  wzglĂŞdu na swÂą  artystycznÂą konstrukcjĂŞ sÂą w peÂłni kompatybilne z psychikÂą  czÂłowieka oraz  przystajÂą do naturalnych, najbardziej pierwotnych rytmĂłw  caÂłego organizmu.

PamiĂŞtajmy , Âże zarĂłwno muzyka pobudzajÂąca, jak i relaksujÂąca nie
powinna byĂŚ sÂłuchana zbyt gÂłoÂśno. To, co jest dobre dla nas , niekoniecznie pomoÂże sÂąsiadowi. RozdraÂżniony sÂąsiad, sÂłuchajÂąc naszej gÂłoÂśnej muzyki, moÂże zachowaĂŚ siĂŞ odwrotnie niÂż moÂżemy siĂŞ tego spodziewaĂŚ. Jemu nasza muzyka moÂże szkodziĂŚ i nie sÂłuchajÂąc siĂŞ powiedzonka, Âże "muzyka Âłagodzi obyczaje", zachowa siĂŞ... wprost przeciwnie.




Czysta muzyka jest stosunkowo sÂłabym Âśrodkiem terapeutycznym i marketingowym  i na pewno nie  zmienia obyczajĂłw. Jest tak, gdyÂż muzyka jest  asemantyczna  czyli beznaczeniowa .


Czy coÂś co nie  jest filozofiÂą, nie jest religiÂą i nie wyjaÂśnia sensu Âżycia
moÂże zmieniaĂŚ poglÂądy i obyczaje?

Na pewno moÂże byĂŚ ona wyrazem tych poglÂądĂłw i obyczajĂłw,  ale przede  wszystkich w kategorii zachowaĂą emocjonalnych, a nie poglÂądĂłw na  Âświat i  Âżycie.

@

Znamy przypadki kontrolowanego sÂłuchania muzyki dla  rozÂładowania stresu lub  dla pokazania swojej przynaleÂżnoÂści narodowej, ktĂłre  wcale nie sÂłuÂżyÂły  terapii uczestnikĂłw, a wprost przeciwnie - pogr¹¿aÂły ich  w wiĂŞkszym  cierpieniu i niepewnoÂści dnia jutrzejszego. Mam na myÂśli  m.in. orkiestry w  obozach koncentracyjnych. Z jednej strony wykonawcy - jeĂący  wykonujÂący dla  oprawcĂłw obozowych utwory kompozytorĂłw niemieckich, z  drugiej - sami  oprawcy sÂłuchajÂący tej muzyki z rozrzewnieniem i dumÂą, Âże oto  gnĂŞbieni  przez nich ludzie, grajÂą dla nich hymny triumfalnej Apokalipsy dla umĂŞczonych.



@

Jakiego typu utwory i instrumenty powinny znaleŸÌ siê w muzyce dla pracownika fizycznego, a jakie dla umys³owego?

 W pracy wymagajÂącej skupienia intelektualnego stosujemy muzykĂŞ  uspokajajÂącÂą, ktĂłrÂą cechuje:

-   powolne lub umiarkowane tempo;
-   niewielki poziom gÂłoÂśnoÂści i brak kontrastĂłw dynamicznych;
-   przewaga Âśrodkowego rejestru dÂźwiĂŞkĂłw; uÂżycie instrumentĂłw smyczkowych,  klawiszowych i dĂŞtych o miĂŞkkim brzmieniu i Âłagodnej barwie
-   pÂłynnoœÌ melodii i rytmu, przewaga rytmĂłw miarowych - "koÂłyszÂących";
-   obecnoœÌ nieznacznych punktĂłw kulminacyjnych, pozwalajÂących sÂłuchaczowi na oscylowanie miĂŞdzy stanami napiĂŞcia i odprĂŞÂżenia;
-   brak instrumentĂłw o jaskrawej i ostrej barwie, mocnej secji rytmicznej  (perkusja, gitara basowa)  oraz unikanie kompozycji  wokalnych

Pracownicy rozchwiani emocjonalnie, po zastosowaniu takiej muzyki sÂą mniej napastliwi fizycznie i werbalnie. SÂą teÂż mniej draÂżliwi, maleje w nich  poczucie winy, podejrzliwoœÌ i pesymizm.

Znam kilku przedstawicieli handlowych,  g³êboko niezadowolonych z efektĂłw wÂłasnej i cudzej pracy, ktĂłrzy majÂą na  koncie znacznÂą iloœÌ konfliktĂłw i niebezpiecznych wypadkĂłw samochodowych.

@

Na przestrzeni mojej ponad 40 -letniej praktyki  artystyczno-terapeutycznej  stwierdziÂłem, Âże najlepsze rezultaty daje po³¹czenie  muzyki z innymi  rodzajami sztuki, aktywizujÂącymi ró¿ne sfery  naszego mĂłzgu.


W pracy wymagajÂącej aktywnoÂści fizycznej stosuje siĂŞ muzykĂŞ aktywizujÂącÂą,  ktĂłrÂą cechuje :

-   szybkie tempo;
-   kontrastujÂąca melodyka przeciwstawnych tematĂłw wedÂług zasady klasycznej sonaty;
-   niespokojna metrycznoœÌ z silnymi akcentami rytmicznymi;
-   duÂże zró¿nicowanie melodycznego i rytmicznego przebiegu;
-   przeciwstawnoœÌ poszczegĂłlnych grup instrumentĂłw;
-   duÂże zró¿nicowanie dynamiki.


W zaleÂżnoÂści od upodobaĂą sÂłuchacza, jego dojrzaÂłoÂści muzycznej i udziaÂłu
muzyki w codziennym Âżyciu, powinno siĂŞ dobieraĂŚ utwory uspokajajÂące lub pobudzajÂące. I nie ma tu znaczenia czy sÂą to utwory z pó³ki muzyki powaÂżnej  czy rozrywkowej.

To co pomaga  jednemu i dziaÂła na niego uspokajajÂąco , np. Aria na strunĂŞ G-  Bacha, drugiego moÂże pobudziĂŚ do agresji i odwrotnie: muzyka popularna typu disco (oparta na trzech akordach) moÂże uspokajaĂŚ mÂłodzieĂąca, a pobudzaĂŚ do zniechĂŞcenia, nawet agresji miÂłoÂśnika muzyki powaÂżnej.

ÂŻadnego z tych  rodzajĂłw muzyki nie wolno lekcewaÂżyĂŚ. Disco sÂłuchaĂŚ naleÂży  stosownie do  spodziewanych efektĂłw pracy fizycznej, ale nie gÂłoÂśno. Dowiedziono bowiem, Âże haÂłas obniÂża poziom koncentracji, zwiĂŞksza stres, podnosi ciÂśnienie krwi, zaburza sen, a w przypadku kobiet ciĂŞÂżarnych, zwiĂŞksza ryzyko przyjÂścia na Âświat wczeÂśniakĂłw lub dzieci o maÂłej masie urodzeniowej ciaÂła.

Po³¹czenie muzyki z obrazem przyrody i jej zapachem, g³osem ludzi i ptaków œpiewaj¹cych, a przede wszystkim z wyobraŸni¹ cz³owieka, jego pamiêci¹ i pozytywnymi wartoœciami moralnymi i etycznymi oraz wartoœciami kompetencyjnymi danego cz³owieka mo¿e relaksowaÌ lub aktywizowaÌ.



@

MĂłwi siĂŞ , Âże 45 minut to najlepsza jednostka czasowa do wykonania kaÂżdego zadania.

Obserwacje zmian zachodzÂących w psychice czÂłowieka, zwÂłaszcza w nasilaniu siĂŞ zmian agresywnych, umoÂżliwiÂły ustalenie pewnych prawidÂłowoÂści w oddziaÂływaniu KsiĂŞÂżyca na ludzkie zachowania. Gdy KsiĂŞÂżyc osiÂąga swĂłj najwyÂższy stan nad okreÂślonym obszarem Ziemi, wzmaga siĂŞ jego oddziaÂływanie jako czynnika powodujÂącego przypÂływ i odpÂływ mas wodnych, przy czym ta siÂła jest najwiĂŞksza w czasie nowiu i peÂłni.

Poniewa¿ cia³o ludzkie w 80 % sk³ada siê z wody, Ksiê¿yc powoduje w naszym organizmie coœ, co przypomina przyp³yw i odp³yw wód. W rezultacie powstaj¹ okreœlone zaburzenia w jego funkcjonowaniu, wywo³uj¹c takie stany jak nadpobudliwoœÌ i napiêcia psychiczne.

Nastêpstwem tego mo¿e byÌ wzmo¿ona agresywnoœÌ, a co za tym
idzie: wiĂŞcej przypadkĂłw obraÂżeĂą ciaÂła i skaleczeĂą, wiĂŞcej wypadkĂłw
drogowych itd.

TakÂże  w ciÂągu doby czy tygodnia podlegamy prawom natury. Nie bez powodu  poczÂątek tygodnia nazywa siĂŞ "szewskim poniedziaÂłkiem ". Wielu ludzi, po dwĂłch dniach wolnych od pracy, nie ma ochoty pracowaĂŚ, a niektĂłrzy wcale nie przychodzÂą do pracy. SÂłynĂŞli z tego kiedyÂż wÂłaÂśnie szewcy.

Wiadomo teÂż, Âże produkcja pochodzÂąca z pierwszych godzin poniedziaÂłkowych charakteryzuje siĂŞ najwiĂŞkszÂą iloÂściÂą brakĂłw.

W czasie dnia najwiĂŞksza sprawnoœÌ przypada w  godz. 9-11, zaÂś najmniejsza w  godz. 14-16. Dlatego na zachodzie Europy w  tym czasie jest przerwa na  lunch.

Jeszcze waÂżniejsze jest dostosowanie nawykĂłw pracy do wÂłasnego rytmu spania. Ale i tutaj wystĂŞpujÂą odstĂŞpstwa od normy. O tych, ktĂłrzy dÂługo w nocy pracujÂą mĂłwi siĂŞ: "nocny Marek", a o tych, ktĂłrzy wczeÂśnie wstajÂą: "ranny ptaszek ".

I tak dzielÂąc dobĂŞ na coraz mniejsze jednostki rytmiczne dochodzimy do minut  i sekund.

NajpowszechniejszÂą jednostkÂą rytmicznÂą jest  45 minutowa  jednostka
dydaktyczno-produkcyjna.  W szkole podstawowej i Âśredniej godziny lekcyjne  trwajÂą 45 minut, a przerwy powinny trwaĂŚ 10-15 minut. Na uczelniach  rozgadani profesorowie najlepiej czujÂą siĂŞ w jednostce 90 minutowej.  Studenci nie przejmujÂą siĂŞ takim porzÂądkiem rytmicznym, bo zwykle ÂżyjÂą w  rytmie spotkaĂą, dyskotek i pubĂłw.



@

Jaki rytm powinien obowiÂązywaĂŚ w pracy?

Coraz czĂŞÂściej w Âświecie szybko rozwijajÂących siĂŞ firm  ubezpieczeniowych i  operatorĂłw sieci komĂłrkowych zauwaÂża siĂŞ zmĂŞczenie, frustracjĂŞ i depresjĂŞ u  coraz wiĂŞkszej iloÂści pracownikĂłw. Psychologowie  i terapeuci  alarmujÂą :
ludzie, pracujcie  w odpowiednim dla danego zawodu rytmie i stosujcie relaks.  Nie Âżyjcie w ciÂągÂłym napiĂŞciu, bo tak jak kaÂżda maszyna pracujÂąca  na najwiĂŞkszych obrotach w pewnym momencie rozleci siĂŞ, tak i czÂłowiek  pĂŞknie jak baĂąka mydlana, a w przeraÂżonym ciele zamieszka zawaÂł serca, udar  mĂłzgu albo depresja.

W  Niemczech coraz wiĂŞcej firm, zatrudniajÂących tak zwanych gadaczy
handlowych z wiecznym sztormem w mĂłzgu, instaluje w swoich biurach specjalne  fotele relaksacyjne, aby ich agenci, po 45 minutach intensywnego kontaktu z  klientami, mogli w ciÂągu 15 minut  zrelaksowaĂŚ siĂŞ przy ĂŚwiczeniach  Jacobsona, treningu autogennym Schultza, albo psychocybernetyce Maltza.

Potwierdzam te informacje, gdyÂż w tych  fotelach instalowane sÂą odtwarzacze z nagraniami relaksacyjnymi w moim opracowaniu.

WÂładysÂław Pitak
(logopeda medialny i muzykoterapeuta z Koszalina)



Na foto: WÂładysÂław Pitak  (twĂłrca muzykodramy) i pracownicy WarsztatĂłw Terapii ZajĂŞciowej CARITAS w Ropczycach. ZdjĂŞcia:Tatiana Pitak


Kontakt:

Towarzystwo Terapii i KsztaÂłcenia Mowy LOGOS
75-900 Koszalin
ul. Pieczarek 4
tel. 94-340-60-06
e-mail: biuro@logos.dt.pl



RozmawiaÂła: Anna Koszara


Zapisane
video
Zaawansowany uÂżytkownik
****
Offline Offline

Wiadomości: 25


Zobacz profil Email
« Odpowiedz #3 : Lipiec 16, 2011, 19:14:16 »


Mam pÂłyty CD-audio, ktĂłrych sÂłucham i jednoczeÂśnie wykonujĂŞ odpowiednie ĂŚwiczenia o charakterze izometrycznym (napinajÂąco-rozluÂźniajÂącym).

Takim Ìwiczeniem jest relaksacja progresywna (postepuj¹ca) Jacobsona. Celem tego Ìwiczenia jest (poprzez uœwiadomienie sobie ró¿nicy miêdzy napiêciem a rozluŸniem ) stopniowe osi¹ganie stanu relaksu ( rozluŸnienia miêœni, naczyù krwionosnych i systemu nerwowego).

Trening autogenny Schultza jest kolejnym ĂŚwiczeniem, w czasie ktĂłrego spokojnie leÂżymy lub siedzimy i wysyÂłamy informacje (sugestie) do poszczegĂłlnych czĂŞÂści ciaÂła, ukÂładĂłw i narzÂądĂłw, w wyniku ktĂłrych nastĂŞpuje peÂłne rozluÂźnienie caÂłego ciaÂła oraz zmiany morfologiczne w zakresie tzw. wydzielania wewnĂŞtrznego i skÂładu chemicznego naszego ciaÂła.

Obu ĂŚwiczen sÂłuchamy i zachowujemy siĂŞ stosownie do podawanych sugestii


PÂłyty z ĂŚwiczeniami sÂą dostĂŞpne w Towarzystwie LOGOS
( http://www.logos.pomorze.pl/oferty )

e-mail :
logos@logos.pomorze.pl
Tel.94-340-60-06
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap
Strona wygenerowana w 0.132 sekund z 19 zapytaniami.

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

stajnia-ow novasaecula mexicas rozmowcy klubbeardedcollie