moi krewni, przyjaciele i znajomi
Marzec 28, 2024, 12:20:15 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum jest przeznaczone dla osób poszukujących krewnych, przyjaciół i znajomych sprzed lat
 
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Arteterapia w lecznictwie otwartym i zamkniętym  (Przeczytany 8056 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
kresowiak
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 94


Zobacz profil Email
« : Kwiecień 14, 2008, 07:36:47 »

.

Szkolenie pn.  "Logo-muzyko-terapia w terapii nerwic i chorób psychosomatycznych"
z cyklu "Arteterapia w lecznictwie otwartym i zamkniętym"

Generalne zadanie szkolenia:

Pomoc uczestnikom w nauczeniu się relaksu i treningu autogennego oraz zdolności sterowania sobą (także w sensie psychosomatycznym). Ta umiejętność likwiduje niepokój i lęk, przywraca spokój i odprężenie, a w dalszej konsekwencji budzi aktywność i okazje do osiągnięć, a także satysfakcji z twórczego działania - umiejętności rozwiązywania własnych problemów życiowych.

Uczestnicy:

Oferta jest adresowana do wszystkich osób, które są zainteresowane rozwinięciem swojego warsztatu terapeutycznego , w szczególności dla wolontariuszy, pedagogów, rehabilitantów, psychologów, lekarzy i muzykoterapeutów .

Prowadzący szkolenie:

Władysław Pitak- jest zawodowym aktorem, pedagogiem kultury teatralnej, logopedą i muzykoterapeutą. Najpierw jako aktor, a następnie jako terapeuta - od połowy lat 70-tych prezentował w sanatoriach kołobrzeskich spotkania z muzykodramą.

Zakres tematyczny :

I. ćwiczenia relaksacyjne:
1.Transformacja energii wg Laury Huxley
2.Technika relaksacji Jacobsona
3.Technika relaksacji Colsona
4.Trening autogenny Schultza

II. przeżycia wyobrażeniowe:

1.Metoda H.Leunera - eksperymentalne katatyniczne przeżywanie obrazowe
2.Metoda W.Luthe'go - odreagowanie autogenne
3.Psychocybernetyka Maltza - formowanie pozytywnego obrazu siebie. 4.Medytacja wg Swabischa & Siemsa

III. aktywność muzyczno-dramatyczna:

1.Instrumentalne dialogi - gra na instrumentarium Orffa
2.Improwizacje - ujawnianie zahamowania, bierności lub agresywności,
3.Muzykowanie integracyjne - wykonywanie prostych układów rytmicznych śpiewanie piosenek, logorytmika
4.Improwizacje na zadany temat - malarstwo dźwiękowe jako technika relaksacyjno-kontemplacyjna.
5.Marsze fabularne, biegi, podskoki
6.Pantomimiczne wyrażanie zadanych tematów, np. zakazany owoc, moja matka, zwierciadło
7.Psychodrama i gry psychologiczne

Miejsca i terminy szkoleń uzgadniane są z organizatorami i uczestnikami.
Koszt szkolenia weekendowego (18 godzin) dla 12-15 osób = 3.000 zł (200-250 zł /osobę)
Uczestnicy otrzymują certyfikaty Tow.Logos.

Nasz adres:

Towarzystwo Terapii i Kształcenia Mowy "LOGOS"
Kretomino k/Koszalina, ul. Pieczarek 4,
tel.(94) 340-60-06 ,               
600-809-254
.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 59


Zobacz profil Email
« Odpowiedz #1 : Grudzień 17, 2008, 09:27:46 »


~~~~~~~~~~~~~~~~~
.

Szkolenie pn.  "Logo-muzyko-terapia w terapii nerwic i chorób psychosomatycznych"
z cyklu "Arteterapia w lecznictwie otwartym i zamkniętym"

Generalne zadanie szkolenia:

Pomoc uczestnikom w nauczeniu się relaksu i treningu autogennego oraz zdolności sterowania sobą (także w sensie psychosomatycznym). Ta umiejętność likwiduje niepokój i lęk, przywraca spokój i odprężenie, a w dalszej konsekwencji budzi aktywność i okazje do osiągnięć, a także satysfakcji z twórczego działania - umiejętności rozwiązywania własnych problemów życiowych.

Uczestnicy:

Oferta jest adresowana do wszystkich osób, które są zainteresowane rozwinięciem swojego warsztatu terapeutycznego , w szczególności dla wolontariuszy, pedagogów, rehabilitantów, psychologów, lekarzy i muzykoterapeutów .

Prowadzący szkolenie:

Władysław Pitak- jest zawodowym aktorem, pedagogiem kultury teatralnej, logopedą i muzykoterapeutą. Najpierw jako aktor, a następnie jako terapeuta - od połowy lat 70-tych prezentował w sanatoriach kołobrzeskich spotkania z muzykodramą.

Zakres tematyczny :

I. ćwiczenia relaksacyjne:
1.Transformacja energii wg Laury Huxley
2.Technika relaksacji Jacobsona
3.Technika relaksacji Colsona
4.Trening autogenny Schultza

II. przeżycia wyobrażeniowe:

1.Metoda H.Leunera - eksperymentalne katatyniczne przeżywanie obrazowe
2.Metoda W.Luthe'go - odreagowanie autogenne
3.Psychocybernetyka Maltza - formowanie pozytywnego obrazu siebie. 4.Medytacja wg Swabischa & Siemsa

III. aktywność muzyczno-dramatyczna:

1.Instrumentalne dialogi - gra na instrumentarium Orffa
2.Improwizacje - ujawnianie zahamowania, bierności lub agresywności,
3.Muzykowanie integracyjne - wykonywanie prostych układów rytmicznych śpiewanie piosenek, logorytmika
4.Improwizacje na zadany temat - malarstwo dźwiękowe jako technika relaksacyjno-kontemplacyjna.
5.Marsze fabularne, biegi, podskoki
6.Pantomimiczne wyrażanie zadanych tematów, np. zakazany owoc, moja matka, zwierciadło
7.Psychodrama i gry psychologiczne

Miejsca i terminy szkoleń uzgadniane są z organizatorami i uczestnikami.
Koszt szkolenia weekendowego (18 godzin) dla 12-15 osób = 3.000 zł (200-250 zł /osobę)
Uczestnicy otrzymują certyfikaty Tow.Logos.

Nasz adres:

Towarzystwo Terapii i Kształcenia Mowy "LOGOS"
Kretomino k/Koszalina, ul. Pieczarek 4,
tel.(94) 340-60-06 ,               
600-809-254
.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Zapisane
kresowiak
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 94


Zobacz profil Email
« Odpowiedz #2 : Lipiec 11, 2010, 18:31:20 »



Muzyka w pracy umysłowej i fizycznej





Muzyka stała się towarem handlowym i zachęca się do jego zakupu stosując chwyty reklamowe przypisujące muzyce wręcz cudotwórcze oddziaływanie, np. że muzyka łagodzi obyczaje.  Tymczasem obyczaje to coś więcej niż samo zachowanie. Obyczaje to wzorce kulturowe, to nasze wychowanie. Nie wierzę, by sama muzyka mogła nas zmieniać. Nie sama.




Wiadomo nie od dzisiaj, że muzyka może  zmieniać stan aktywności systemu nerwowego, wywoływać określone zmiany w czynnościach całego organizmu, może zmieniać napięcie mięśni, przyspieszać przemianę materii, zmieniać szybkość krążenia krwi, obniżać próg wrażliwości zmysłów, wpływać na wewnętrzne wydzielanie, zmieniać siłę i szybkość pulsu, modyfikować oddychanie. To są zmiany konkretne. Poza tym, muzyka może wprowadzać w różne nastroje, wzbudzać uczucia i emocje.



Żaden utwór muzyczny nie nastawi jednak pozytywnie do innego człowieka, jeżeli nie zostanie wzmocniony słowem i działaniem.

Mówi się, że muzyka zwiększa wydajność pracy, a nawet chęć dokonywania  zakupów, co skutecznie wykorzystują handlowcy i menadżerowie. Ale zanim zaczniemy  słuchać, grać, śpiewać i tańczyć, ktoś musi w nas spowodować powstanie wiary  w  to,  że wybrana muzyka zwiększy  zakup  jakiegoś produktu czy usługi.

Odpowiednio wyszkolony pracownik musi w nas- kliencie spowodować powstanie  motywacji i wyznaczyć drogę dla usunięcia naszej nieufności,
niezadowolenia ze stanu ducha lub ciała, albo  powstanie w nas marzenia
posiadania określonej rzeczy.



Nie zdarzyło mi się spotkać handlowca, który umiałby  wpływać  na mnie  nadawaną w supermarkecie muzyką,

aby:

1)     wzbudzić we mnie  pożądane emocje (uczucia, stany afektywne,
nastroje) oraz  gotowość do kontaktu  handlowego;

2)     wzbogacić moją osobowość, głównie poprzez doznania estetyczne,
wyrabianie  postawy twórczej, pomnażanie zasobu  doświadczeń
emocjonalnych i intelektualnych;

3)     pobudzić psychomotorycznie lub  złagodzić napięcie  emocjonalne i
mięśniowe;



@

Najczęściej  obecna w naszym życiu pracowniczym i klienckim jest muzyka  młodzieżowa.

Mamy jej nadmiar wszędzie: na budowie, supermarkecie, biurze,
za ścianą wieżowca i za płotem sąsiada. Charakteryzuje ją przede wszystkim  chaos i przypadkowość, uniemożliwiające  nawiązanie współpracy pomiędzy  organizmem a dźwiękami.

Taka muzyka  nie jest uznawana za przydatną do uzyskiwania pozytywnych  efektów w pracy.

Natomiast muzykę  poważną tworzą w przeważającej większości utwory, które ze  względu na swą  artystyczną konstrukcję są w pełni kompatybilne z psychiką  człowieka oraz  przystają do naturalnych, najbardziej pierwotnych rytmów  całego organizmu.

Pamiętajmy , że zarówno muzyka pobudzająca, jak i relaksująca nie
powinna być słuchana zbyt głośno. To, co jest dobre dla nas , niekoniecznie pomoże sąsiadowi. Rozdrażniony sąsiad, słuchając naszej głośnej muzyki, może zachować się odwrotnie niż możemy się tego spodziewać. Jemu nasza muzyka może szkodzić i nie słuchając się powiedzonka, że "muzyka łagodzi obyczaje", zachowa się... wprost przeciwnie.




Czysta muzyka jest stosunkowo słabym środkiem terapeutycznym i marketingowym  i na pewno nie  zmienia obyczajów. Jest tak, gdyż muzyka jest  asemantyczna  czyli beznaczeniowa .


Czy coś co nie  jest filozofią, nie jest religią i nie wyjaśnia sensu życia
może zmieniać poglądy i obyczaje?

Na pewno może być ona wyrazem tych poglądów i obyczajów,  ale przede  wszystkich w kategorii zachowań emocjonalnych, a nie poglądów na  świat i  życie.

@

Znamy przypadki kontrolowanego słuchania muzyki dla  rozładowania stresu lub  dla pokazania swojej przynależności narodowej, które  wcale nie służyły  terapii uczestników, a wprost przeciwnie - pogrążały ich  w większym  cierpieniu i niepewności dnia jutrzejszego. Mam na myśli  m.in. orkiestry w  obozach koncentracyjnych. Z jednej strony wykonawcy - jeńcy  wykonujący dla  oprawców obozowych utwory kompozytorów niemieckich, z  drugiej - sami  oprawcy słuchający tej muzyki z rozrzewnieniem i dumą, że oto  gnębieni  przez nich ludzie, grają dla nich hymny triumfalnej Apokalipsy dla umęczonych.



@

Jakiego typu utwory i instrumenty powinny znaleźć się w muzyce dla pracownika fizycznego, a jakie dla umysłowego?

 W pracy wymagającej skupienia intelektualnego stosujemy muzykę  uspokajającą, którą cechuje:

-   powolne lub umiarkowane tempo;
-   niewielki poziom głośności i brak kontrastów dynamicznych;
-   przewaga środkowego rejestru dźwięków; użycie instrumentów smyczkowych,  klawiszowych i dętych o miękkim brzmieniu i łagodnej barwie
-   płynność melodii i rytmu, przewaga rytmów miarowych - "kołyszących";
-   obecność nieznacznych punktów kulminacyjnych, pozwalających słuchaczowi na oscylowanie między stanami napięcia i odprężenia;
-   brak instrumentów o jaskrawej i ostrej barwie, mocnej secji rytmicznej  (perkusja, gitara basowa)  oraz unikanie kompozycji  wokalnych

Pracownicy rozchwiani emocjonalnie, po zastosowaniu takiej muzyki są mniej napastliwi fizycznie i werbalnie. Są też mniej drażliwi, maleje w nich  poczucie winy, podejrzliwość i pesymizm.

Znam kilku przedstawicieli handlowych,  głęboko niezadowolonych z efektów własnej i cudzej pracy, którzy mają na  koncie znaczną ilość konfliktów i niebezpiecznych wypadków samochodowych.

@

Na przestrzeni mojej ponad 40 -letniej praktyki  artystyczno-terapeutycznej  stwierdziłem, że najlepsze rezultaty daje połączenie  muzyki z innymi  rodzajami sztuki, aktywizującymi różne sfery  naszego mózgu.


W pracy wymagającej aktywności fizycznej stosuje się muzykę aktywizującą,  którą cechuje :

-   szybkie tempo;
-   kontrastująca melodyka przeciwstawnych tematów według zasady klasycznej sonaty;
-   niespokojna metryczność z silnymi akcentami rytmicznymi;
-   duże zróżnicowanie melodycznego i rytmicznego przebiegu;
-   przeciwstawność poszczególnych grup instrumentów;
-   duże zróżnicowanie dynamiki.


W zależności od upodobań słuchacza, jego dojrzałości muzycznej i udziału
muzyki w codziennym życiu, powinno się dobierać utwory uspokajające lub pobudzające. I nie ma tu znaczenia czy są to utwory z półki muzyki poważnej  czy rozrywkowej.

To co pomaga  jednemu i działa na niego uspokajająco , np. Aria na strunę G-  Bacha, drugiego może pobudzić do agresji i odwrotnie: muzyka popularna typu disco (oparta na trzech akordach) może uspokajać młodzieńca, a pobudzać do zniechęcenia, nawet agresji miłośnika muzyki poważnej.

Żadnego z tych  rodzajów muzyki nie wolno lekceważyć. Disco słuchać należy  stosownie do  spodziewanych efektów pracy fizycznej, ale nie głośno. Dowiedziono bowiem, że hałas obniża poziom koncentracji, zwiększa stres, podnosi ciśnienie krwi, zaburza sen, a w przypadku kobiet ciężarnych, zwiększa ryzyko przyjścia na świat wcześniaków lub dzieci o małej masie urodzeniowej ciała.

Połączenie muzyki z obrazem przyrody i jej zapachem, głosem ludzi i ptaków śpiewających, a przede wszystkim z wyobraźnią człowieka, jego pamięcią i pozytywnymi wartościami moralnymi i etycznymi oraz wartościami kompetencyjnymi danego człowieka może relaksować lub aktywizować.



@

Mówi się , że 45 minut to najlepsza jednostka czasowa do wykonania każdego zadania.

Obserwacje zmian zachodzących w psychice człowieka, zwłaszcza w nasilaniu się zmian agresywnych, umożliwiły ustalenie pewnych prawidłowości w oddziaływaniu Księżyca na ludzkie zachowania. Gdy Księżyc osiąga swój najwyższy stan nad określonym obszarem Ziemi, wzmaga się jego oddziaływanie jako czynnika powodującego przypływ i odpływ mas wodnych, przy czym ta siła jest największa w czasie nowiu i pełni.

Ponieważ ciało ludzkie w 80 % składa się z wody, Księżyc powoduje w naszym organizmie coś, co przypomina przypływ i odpływ wód. W rezultacie powstają określone zaburzenia w jego funkcjonowaniu, wywołując takie stany jak nadpobudliwość i napięcia psychiczne.

Następstwem tego może być wzmożona agresywność, a co za tym
idzie: więcej przypadków obrażeń ciała i skaleczeń, więcej wypadków
drogowych itd.

Także  w ciągu doby czy tygodnia podlegamy prawom natury. Nie bez powodu  początek tygodnia nazywa się "szewskim poniedziałkiem ". Wielu ludzi, po dwóch dniach wolnych od pracy, nie ma ochoty pracować, a niektórzy wcale nie przychodzą do pracy. Słynęli z tego kiedyż właśnie szewcy.

Wiadomo też, że produkcja pochodząca z pierwszych godzin poniedziałkowych charakteryzuje się największą ilością braków.

W czasie dnia największa sprawność przypada w  godz. 9-11, zaś najmniejsza w  godz. 14-16. Dlatego na zachodzie Europy w  tym czasie jest przerwa na  lunch.

Jeszcze ważniejsze jest dostosowanie nawyków pracy do własnego rytmu spania. Ale i tutaj występują odstępstwa od normy. O tych, którzy długo w nocy pracują mówi się: "nocny Marek", a o tych, którzy wcześnie wstają: "ranny ptaszek ".

I tak dzieląc dobę na coraz mniejsze jednostki rytmiczne dochodzimy do minut  i sekund.

Najpowszechniejszą jednostką rytmiczną jest  45 minutowa  jednostka
dydaktyczno-produkcyjna.  W szkole podstawowej i średniej godziny lekcyjne  trwają 45 minut, a przerwy powinny trwać 10-15 minut. Na uczelniach  rozgadani profesorowie najlepiej czują się w jednostce 90 minutowej.  Studenci nie przejmują się takim porządkiem rytmicznym, bo zwykle żyją w  rytmie spotkań, dyskotek i pubów.



@

Jaki rytm powinien obowiązywać w pracy?

Coraz częściej w świecie szybko rozwijających się firm  ubezpieczeniowych i  operatorów sieci komórkowych zauważa się zmęczenie, frustrację i depresję u  coraz większej ilości pracowników. Psychologowie  i terapeuci  alarmują :
ludzie, pracujcie  w odpowiednim dla danego zawodu rytmie i stosujcie relaks.  Nie żyjcie w ciągłym napięciu, bo tak jak każda maszyna pracująca  na największych obrotach w pewnym momencie rozleci się, tak i człowiek  pęknie jak bańka mydlana, a w przerażonym ciele zamieszka zawał serca, udar  mózgu albo depresja.

W  Niemczech coraz więcej firm, zatrudniających tak zwanych gadaczy
handlowych z wiecznym sztormem w mózgu, instaluje w swoich biurach specjalne  fotele relaksacyjne, aby ich agenci, po 45 minutach intensywnego kontaktu z  klientami, mogli w ciągu 15 minut  zrelaksować się przy ćwiczeniach  Jacobsona, treningu autogennym Schultza, albo psychocybernetyce Maltza.

Potwierdzam te informacje, gdyż w tych  fotelach instalowane są odtwarzacze z nagraniami relaksacyjnymi w moim opracowaniu.

Władysław Pitak
(logopeda medialny i muzykoterapeuta z Koszalina)



Na foto: Władysław Pitak  (twórca muzykodramy) i pracownicy Warsztatów Terapii Zajęciowej CARITAS w Ropczycach. Zdjęcia:Tatiana Pitak


Kontakt:

Towarzystwo Terapii i Kształcenia Mowy LOGOS
75-900 Koszalin
ul. Pieczarek 4
tel. 94-340-60-06
e-mail: biuro@logos.dt.pl



Rozmawiała: Anna Koszara


Zapisane
video
Zaawansowany użytkownik
****
Offline Offline

Wiadomości: 25


Zobacz profil Email
« Odpowiedz #3 : Lipiec 16, 2011, 19:14:16 »


Mam płyty CD-audio, których słucham i jednocześnie wykonuję odpowiednie ćwiczenia o charakterze izometrycznym (napinająco-rozluźniającym).

Takim ćwiczeniem jest relaksacja progresywna (postepująca) Jacobsona. Celem tego ćwiczenia jest (poprzez uświadomienie sobie różnicy między napięciem a rozluźniem ) stopniowe osiąganie stanu relaksu ( rozluźnienia mięśni, naczyń krwionosnych i systemu nerwowego).

Trening autogenny Schultza jest kolejnym ćwiczeniem, w czasie którego spokojnie leżymy lub siedzimy i wysyłamy informacje (sugestie) do poszczególnych części ciała, układów i narządów, w wyniku których następuje pełne rozluźnienie całego ciała oraz zmiany morfologiczne w zakresie tzw. wydzielania wewnętrznego i składu chemicznego naszego ciała.

Obu ćwiczen słuchamy i zachowujemy się stosownie do podawanych sugestii


Płyty z ćwiczeniami są dostępne w Towarzystwie LOGOS
( http://www.logos.pomorze.pl/oferty )

e-mail :
logos@logos.pomorze.pl
Tel.94-340-60-06
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap
Strona wygenerowana w 0.062 sekund z 19 zapytaniami.

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

polskierpgbywariat ppiz brazylia2014 meijigirudo bross-